banner

Save

Save

A A A

شهردار مشکین دشت در شهرستان فردیس بعد از آنکه جابجایی دهها نهال درخت چنار در این شهر با بازتاب هایی در شبکه های اجتماعی مواجه شد، با ارایه توضحیاتی درباره این اقدام شهرداری گفت: دامن زنندگان به این موضوع هدف های دیگری را دنبال می کنند.

 

در روزهای اخیر برخی ها در شبکه های اجتماعی از ریشه درآوردن این درختان چنار که گفته می شود عمری بین یک تا سه سال دارند را به سوء مدیریت شهرداری و شورای شهر مشکین دشت نسبت داده و حتی آن را به نوعی یک جنایت زیست محیطی و نابخشودنی دانسته و خواستار توضیح منطقی در این زمینه شده اند.

منتقدان با استناد به خبرهای شهردار سابق مشکین دشت که در اولین روزهای فروردین امسال همزمان با کاشت این درختان چنار در خصوص آب مورد نیاز این درختان از آبیاری قطره ای برای صرفه جویی آب خبر داده بود، تاکید کرده اند اگر به این امر رسیدگی نشود، علیه شورای شهر و شهرداری در مراجع قضایی اعلام جرم خواهیم کرد.

این بلوار نوساز اولین ورودی شهرک بعثت در شهر مشکین دشت محسوب می شود و در وسط بلوار به صورت یکی در میان درختان کاج و چنار کاشته شده بود که شمار چنارهای آن تا ۲۰۰ اصله تخمین زده شده است.

 براین اساس برخی ها در شبکه های اجتماعی جابجایی این درختان را نیازمند کسب رای کمیسیون ماده ۷ (قطع اشجار) دانسته و پرسیده اند آیا شهرداری این رای را از کمیسیون مربوطه اخذ کرده است؟

این ها بخشی از بازتابهای ناشی از جابجایی این درختان در فضای مجازی بود که خبرنگار ایرنا نظر شهردار مشکین دشت را در این زمینه جویا شد و وی معتقد است که این واکنش ها هیچ مبنای علمی و منطقی ندارد و برخی بیشتر جنبه بهانه جویی و تخریب دارند.

حسین بغدادی افزود: در وسط این بلوار یک ردیف درخت کاج و یک ردیف چنار کاشته اند، این درحالی است که کاج آب چندانی نمی خواهد، اما چنار درخت آب بری است و این دو گونه درخت از حیث همزیستی متضاد هم هستند؛ از طرفی چنار درخت پر برگ و شاخه ای است که برگ ریزان فراوانی نیز دارد و علت سوم هم به جهت قد و قامت بلند چنار است که می تواند مانع روشنایی چراغ های برق خیابان در شب ها شود.

وی ادامه داد: براین اساس در هیچ شهر و منطقه ای در وسط بلوار درخت چنار دیده نمی شود، ولی این اتفاقی است که در گذشته در این بلوار انجم گرفته و ما هم بنای بی اخلاقی نداریم که بگوییم مسوولان شهرداری مشکین دشت این خطا را مرتکب شده اند.

بغدادی که با حکم استاندار البرز از اواخر تیرماه امسال به عنوان شهردار مشکین دشت منصوب شده است، گفت: بنابراین در این فصل که درختان خواب هستند، گفتیم جای این درختان مناسب نیست و بهتر است آنها را از زمین بیرون آورده و جای آنها درختان کارکوزا بکارند و از درختان چنار هم در جای دیگری استفاده کنند.

بغدادی در خصوص افرادی که مدعی شدند این اقدام شهرداری نیازمند اخذ رای کمیسیون ماده هفت است نیز توضیح داد: از خاک بیرون آوردن چندین اصله نهال یک یا ۲ ساله چنار به رای کمیسیون نیاز ندارد، چون این کمیسیون برای "قطع اشجار" است، درحالی که در این بلوار هیچ درختی قطع نشده و  نهالی که در دوره خواب است از ریشه بیرون کشیده شده تا در جای دیگری کاشته شود.

وی با یادآوری اینکه شهرداری خود متولی این کار است و از کسی مجوز نمی گیرد، بلکه جهت قطع یا کاشت برای بقیه مجوز صادر می کند، گفت: به هر حال دلایل موجه این جابجایی اعم از آب بر بودن چنار و مغایرت آن با کم آب بر بودن کاج، برگ ریزان و بلندقامت بودن چنار و ممانعت آن روشنایی بلوار در شب ها ارایه کردم تا دیگر بهانه ای برای برخی ها جهت تشویش اذهان و افکار عمومی باقی نماند.  

مشکین دشت حدود ۸۰ هزار نفر جمعیت دارد.

derakhtanchenar1

 

مجموعه ی قوانین شهرداری

loading...

اخبار

loading...